Beschrijving
Stichting Edu-V (hierna: Edu-V) streeft naar een open digitale infrastructuur voor het Nederlandse onderwijs waarin onderwijsorganisaties regie hebben over, en keuzevrijheid hebben in, hun eigen applicatielandschap van digitale leer- en onderwijsmiddelen en erop kunnen vertrouwen dat alle gegevensuitwisselingen tussen deze middelen gestandaardiseerd, veilig en betrouwbaar zijn.
Edu-V ontwikkelt in co-creatie tussen onderwijsorganisaties en leveranciers een afsprakenstelsel waarin juridische, operationele, functionele en technische afspraken zijn gemaakt over gestandaardiseerde, veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling tussen leer- en onderwijsmiddelen. Edu-V richt zich op de werkingsgebieden bo, so, vso, vo, mbo en vavo en op de praktijksituaties:
- Combineren en arrangeren leermaterialen
- Doorgifte identiteiten
- Evalueren leervoortgang en -resultaten
- Toetsen en examineren
- Verwerven en in gebruik nemen leermiddelen
Edu-V is een initiatief van het Ministerie van OCW, de koepels PO-Raad, VO-raad en MBO raad en de brancheorganisaties MEVW, VEDN en VDOD.
Samenhang
Het Edu-V afsprakenstelsel wordt ontwikkeld vanuit kaders op het vlak van architectuur waarin aansluiting is gezocht bij de ketenreferentie-architectuur ROSA. De kaders zijn vastgelegd in het Architectuurkader Edu-V.
In het Architectuurkader Edu-V zijn de volgende afspraken van Edustandaard overgenomen:
- Edukoppeling OAuth Best Practices
- Certificeringsschema informatiebeveiliging en privacy ROSA
- Uniforme Beveiligingsvoorschriften – Veilig en betrouwbaar e-mailverkeer
- Uniforme Beveiligingsvoorschriften – Security Headers
- Uniforme Beveiligingsvoorschriften – Transport Layer Security (TLS)
Deze afspraken zorgen voor technische interoperabiliteit en bevatten vereisten op het vlak van informatiebeveiliging. In aanvulling hierop werkt Edu-V samen met de Edustandaard werkgroepen Adviesgroep Samenhang Onderwijsarchitecturen en Redactieteam ROSA begrippenkader om semantische interoperabiliteit te borgen voor gehanteerde begrippen voor referentiecomponenten en gegevens. Hierbij wordt uitgegaan van het ROSA Begrippenkader en het Kernmodel Onderwijsinformatie (KOI).
Meerwaarde
Het is de missie van Edu-V om onderwijsorganisatie en leveranciers te laten bouwen en vertrouwen op een infrastructuur van digitale leer- en onderwijsmiddelen die gegevens gestandaardiseerd, veilig en betrouwbaar uitwisselen. Het Edu-V afsprakenstelsel bevat afspraken voor zowel leveranciers als onderwijsorganisaties om een goede werking van gegevensuitwisselingen in deze infrastructuur te kunnen borgen.
Figuur 1. Leveranciers vervullen één of meerdere referentiecomponenten
Leveranciers kunnen met hun applicaties deelnemen aan de digitale infrastructuur door het vervullen van één of meerdere referentiecomponenten die in het Edu-V afsprakenstelsel zijn vastgelegd. De referentiecomponenten geven het recht om gegevensdiensten af te nemen van, en soms ook de plicht om gegevensdiensten aan te bieden aan, referentiecomponenten van andere leveranciers. De gegevensdiensten stellen leveranciers in staat om externe gegevens in hun applicaties te benutten en daarmee aan te sluiten op gebruikersbehoeften vanuit onderwijsorganisaties.
Onderwijsorganisaties zetten de applicaties van leveranciers in binnen hun eigen applicatielandschap en vervullen hierbij de rollen van gegevenshouder en gegevensgebruiker. Als gegevenshouder is een onderwijsorganisatie verantwoordelijk voor de algehele gegevenshuishouding, waaronder gegevenskwaliteit, basisregistratie en het autoriseren van gegevensuitwisselingen. In het Edu-V afsprakenstelsel zijn afspraken gemaakt op het vlak van regie op gegevens (het autoriseren van gegevensuitwisselingen) zodra de onderwijsorganisatie gegevenshouder is van de gegevens. Als gegevensgebruiker is een onderwijsorganisatie verantwoordelijk voor het rechtmatig gebruik van gegevens door eindgebruikers.
Het Edu-V afsprakenstelsel bevat afspraken over de beoogde werking van gegevensdiensten (functionele en technische afspraken) met verantwoordelijkheden voor zowel leveranciers als onderwijsorganisaties. In aanvulling hierop bevat het Edu-V afsprakenstelsel juridische en operationele afspraken over beheerprocessen en juridische afspraken over privacy.
Gebruik
Leveranciers bieden applicaties aan waarin gegevens ontstaan, worden opgeslagen en verwerkt. Deze gegevens kunnen van toegevoegde waarde zijn in applicaties van andere leveranciers. Het Edu-V afsprakenstelsel maakt het mogelijk om deze gegevens precompetitief, veilig, (toekomst)bestendig en indien van toepassing onder regie van de onderwijsorganisatie uit te wisselen.
Edu-V richt zich op het domein van leer- en onderwijsmiddelen en onderkent daarin diverse gegevensdiensten. In een gegevensdienst zijn afspraken gemaakt over de gegevenssoorten, de attributen en de bijbehorende koppelvlakspecificatie (APIs). Op de gegevensdiensten zijn technische vereisten van toepassing op het vlak van infrastructuur en regie op gegevens. Leveranciers kunnen gegevensdiensten aanbieden of consumeren in hun applicaties door het implementeren van de gegevensdiensten voor referentiecomponenten.
In onderstaande tabel zijn alle Edu-V gegevensdiensten weergegeven. Actuele informatie is te vinden op de pagina Edu-V gegevensdiensten.
Praktijksituatie | Sector | Gegevensdienst | API | Versie | Status | ||
po | vo | bve | |||||
Combineren en arrangeren leermaterialen | V | V | * | Leermaterialen | Course | 0.0.3 | ONTWIKKELING |
Doorgifte identiteiten | V | V | V | Identiteitsverklaring | – | – | IMPLEMENTATIE |
V | V | ** | Onderwijsaanbod | Education | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | ** | Onderwijsinrichting | Association | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | ** | Onderwijsdeelnemers | Students | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | ** | Onderwijsmedewerkers | Employees | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
Evalueren leervoortgang en –resultaten | V | V | * | Leermateriaalgebruik | Progress | 0.0.4 | ONTWIKKELING |
V | V | * | Leerresultaten | Results | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
Toetsen en examineren | V | V | – | Leerresultaten | Results | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE |
Verwerven en in gebruik nemen leermiddelen | V | V | V | Leermiddelen | Catalogue | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE |
V | V | V | Leermiddelenselectie | – | ONTWIKKELING | ||
V | V | V | Leveringsorders | Delivery | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | V | Aanspraken | Entitlement
|
0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | V | Leermiddelactivatie | Usage | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | V | ActivatiecodeVerzoek | ActivationCode | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | V | Leermiddelgebruik | Usage | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
V | V | V | Leermiddelorders (B2B inkoop) | Order | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE | |
Voor alle praktijksituaties | V | V | V | Consent | Consent | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE |
V | V | V | Verwerkersovereenkomst | DPA | 0.9.0 | IMPLEMENTATIE |
Tabel 1. Edu-V gegevensdiensten
* Er wordt gewerkt door de MBO Raad en Edu-V gewerkt aan een concretisering van de scope van Edu-V voor het middelbaar beroepsonderwijs.
** De gegevensdiensten kunnen wel toegepast worden voor het werkingsgebied Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).
Ontwikkelingen
De eerste versie van het Afsprakenstelsel Edu-V is op 27 juni door het Bestuurlijk Overleg goedgekeurd voor implementatie. De eerste release waarin gegevensdiensten worden geïmplementeerd is gepland in het najaar van 2024. Meer informatie over de releaseplanning en het aanmelden als leverancier is te vinden op de pagina Leveranciers op de website van Edu-V.
In de werkgroepen van Edu-V wordt verder gewerkt aan de ontwikkeling van de resterende gegevensdiensten en het beheer van de gegevensdiensten die geïmplementeerd gaan worden. Leveranciers en onderwijsorganisaties kunnen op allerlei verschillende manieren bijdragen aan de ontwikkeling.
Documentatie
Normatieve documenten
Alle documentatie en specificaties die verplicht zijn bij het implementeren van een afspraak.
Links
Bijeenkomsten
Documentatie van eerdere bijeenkomsten is terug te vinden in het overzicht bijeenkomsten.